Liseberg stängt året ut

På grund av den rådande situationen med coronaviruset har vi inte tillstånd att öppna nöjesparken och därför kommer Lisebergs nöjespark hålla stängt året ut. Vår högsta prioritet är alltid våra medarbetares och våra gästers säkerhet och vi står redo att öppna på ett tryggt och säkert sätt, men inväntar tillstånd från ansvariga svenska myndigheter.

Inga nya uppdateringar sedan 29 september.

Frågor och svar

Lisebergs nöjespark  | Spelhuset |  Hotell Liseberg Heden  |  Lisebergsbyn - stugor, B&B, vandrarhem, camping  |  Lisebergs camping Askim Strand

 
Lisebergs nöjespark

Varför är nöjesparken stängd?

För att minska smittspridningen av coronaviruset (covid-19) har regeringen beslutat att förbjuda evenemang och offentliga tillställningar för fler än 50 personer. Förbudet regleras av ordningslagen där det bland annat står att ”tivolinöjen” räknas som en offentlig tillställning, och därmed ska omfattas av förbudet. Om inga lättnader i restriktionerna för nöjesparker meddelas kan vi tyvärr inte öppna nöjesparken.

När kommer ni att kunna öppna nöjesparken?

Vi kan inte öppna förrän vi får tillstånd att öppna. Den 29 september meddelade regeringen att lättnader i restriktionerna för nöjesparker dröjer. Det betyder att vi inte kan öppna Halloween eller Jul på Liseberg i år. Vi hoppas kunna välkomna våra gäster så snart som möjligt nästa år!

Kommer de planerade julborden genomföras?

Nej, julborden ställs in. Efter regeringens besked om skärpta restriktioner till följd av smittspridningen väljer vi att ställa in de planerade julborden. Alla gäster som har bokat julbord kommer bli kontaktade av Lisebergs bokning och kundservice.

Hur påverkas de gäster som har köpt ett årskort?

Våra årskortare är våra mest trogna gäster och vi är väldigt måna om att de ska bli nöjda. Då Lisebergs nöjespark tyvärr kommer hålla stängt året ut förlänger vi giltigheten för alla årskort 2020 till 31 december 2021, utan att du behöver göra något.

Det finns också möjlighet till full återbetalning av årskortet, mot uppvisande av kvitto, dock senast 31 december 2020. Kontakta oss på 031-400 100 eller [email protected] så hjälper vi dig.

När parken väl öppnar, behöver jag vara orolig inför mitt besök?

Nej, våra gästers och vår personals säkerhet och trygghet är alltid vår högsta prioritet. Vi har genomfört en riskanalys, identifierat ett stort antal åtgärder och är redo, när vi väl får tillstånd, att öppna parken på ett tryggt sätt, utifrån riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Bland annat genom att öppna parken för ett begränsat antal gäster varje dag för att minska risken för trängsel, förstärkta hygienrutiner och ett förändrat produktutbud i parken. Läs mer här.

Om jag har köpt biljetter till Liseberg som jag sedan inte kan använda, kommer jag då att få pengarna tillbaka?

Ordinarie avbokningsregler gäller. Läs mer här.

Till toppen

Spelhuset

Har Spelhuset på Liseberg öppet?

Spelhuset har öppet för ett begränsat antal gäster under skolloven. Nästa tillfälle är under jullovet.

Vad gör ni för att motverka risken för smittspridning i Spelhuset?
  • Vi har begränsat antalet platser och infört slottider.
  • Alla som vill komma in i Spelhuset måste köpa biljett i förväg.
  • Vi har infört krav på handsprit innan man går in i Spelhuset.
  • Det finns handspritsstationer på flera ställen inne i Spelhuset.
  • Vi uppmanar till att hålla avstånd genom skyltar och markeringar.
  • Vi har glesat ut mellan borden under fikastunden.


Lisebergs boenden

Håller Lisebergs boendeanläggningar öppet?

Lisebergsbyn håller öppet som vanligt och Lisebergs camping Askim Strand har stängt för säsongen. På grund av rådande omständigheter håller Hotell Liseberg Heden stängt tills vidare. Vi hoppas att tiden går fort och att vi snart får möjligheten att välkomna dig tillbaka till hotellet igen.

Vad gör ni för att minska smittspridningen på era boendeanläggningar?

• Personalen får löpande tydliga direktiv om vad som gäller för hygien- och städningsrutiner samt Folkhälsomyndighetens anvisningar.

• Vi har höjt frekvensen av vår städning, både i rum och i allmänna utrymmen (inkl. handtag, räcken och kortmaskiner).

• Vi ser till att tvål och pappershanddukar finns tillgängligt på toaletterna.

• Handsprit har ställts ut för våra gäster att använda.

• Vi uppmanar all personal att stanna hemma vid minsta symptom på sjukdom.

• Kris- och åtgärdsplan finns vid eventuell konstaterad smitta.

Hur ska jag som gäst agera om jag får sjukdomssymptom under min vistelse hos er?

Kontakta receptionen via telefon. Alla med symptom på att ha smittats av coronavirus ska följa de riktlinjer som kommer från Folkhälsomyndigheterna för att förhindra att smitta sprids. Information finns på 1177.se.

Till toppen