Bedrägeri och säkerhet
Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster för att du ska kunna känna dig trygg som gäst. Du kan också hjälpa till genom att skydda dina inloggningsuppgifter och personliga uppgifter. På så sätt skapar vi - tillsammans - en säkerhet och minskar risken för bedrägerier.
Var uppmärksam på bedrägeriförsök
Vi vill uppmärksamma dig på att det förekommit digitala bedrägeriförsök riktade mot Lisebergs hotellgäster. Bedragare har skickat ut ett meddelande via e-post, WhatsApp och Snapchat där man utgett sig för att vara från Liseberg, med målet att få mottagaren att lämna ut känslig information. Vi uppmanar dig att inte klicka på några länkar eller svara på dessa meddelanden. Vänligen notera att Liseberg aldrig kommer att begära dessa uppgifter via telefon, e-post eller sociala medier.
Senast uppdaterad 2 september 2024
Skydda dig mot bedrägerier
Bedrägerier har tyvärr blivit allt vanligare. Bedragarna är skickliga på att hitta sätt att lura till sig pengar och alla kan bli utsatta. Vi arbetar aktivt med att ha hög säkerhet och för att minska risken för att du ska bli utsatt för bedrägerier. Men det är även viktigt att du själv är vaksam.
Tips och råd om hur du skyddar dig
- Lämna aldrig ut kortuppgifter eller personliga uppgifter.
- Var misstänksam om du får mejl eller sms när du uppmanas klicka på en länk och lämna känsliga uppgifter, som koder och personuppgifter. Följ aldrig sådana instruktioner.
- Ha unika lösenord för dina viktigaste tjänster, som din mejl, banken och e-legitimationen.
- Godkänn aldrig att någon fjärrstyr din dator eller telefon.
Anmäl bluff-sms till nummer 7726
Polisen och mobiloperatörerna har tillsammans tagit fram ett nummer dit du kan vidarebefordra ett misstänkt bluff-sms. Numret är 7726 och motsvarar ordet SPAM på knappsatsen.